dilluns, 16 de març de 2009

Aventures pel Tuc de Bergús

Aquesta ha estat una sortida autèntica, de les bones.
Dissabte vam agafar un taxi fins a Sant Maurici, perque sino la matada ja seria èpica, i mentre feiem temps per pujar ens fotem un entrepà de truita de patata. Ara si, amb les panxes plenes enfilem el camí d'Amitges, ple de penya amb raquetes. Amb un sol inplacable arribem al refu en menys de dos hores, amb la neu passadíssima d'aigua. Ara toca relaxar-se, fer sudokkus i mirar revistes fins a l'hora de sopar: 3 plats ben complerts. Podem veure part de la pujada de l'endemà, la part final del coll de Bergús que de tant dreta sembla més una canal. Coincidim a taula amb uns de Juneda-València que resulten conèixer el K.Giné i un és del centre i venga a dir-me Cuadrat! Cuadrat!, perque tenia el nom en un post-it a la taula (l'endemà a Espot encara vai sentir que em cridàven quan marxàven, Cuadrat!).
Abans de les 8 ja baixem cap a l'estany de les Obagues de Ratera i comencem a enfilar pala amunt. Arribem a la coma de Bergús i veiem el cacho coll, son les 9 i poc i la neu ja fa figa. Puja que puja, llaçades cada vegada més petites, la Marian amb ganivetes i jo a pelo, fins que em ginyo, em foto els esquís a l'esquena i pujo al recte picant a cada pas (aquí la neu al punt). A 10 metres del coll a la Marian amb una volta maria es xafa la talonera i li cau l'esquí cap avall, putada, a baixar i a pujar... La veritat que és dreta la canal, 40º però fa goig per baixar. Acabem d'arribar al cim travessant la enorme explanada cimera (2843m). I cap avall s'ha dit, el moment d'entrar al coll veiem que la neu està de luxe i el baixem del tirón, i després la coma. La pala abans de l'estany està pesadíssima, son les 12. Després toca fer cunya pel camí raquetero. Arribats a la parada del taxi ens fem els valents i decidim tirar avall amb els esquís, amb el pèssim resultat de tirar-nos dos hores de suplici fins al poble amb els esquís a l'esquena la major part, o esquiant per la carretera gelada esquivant taxis.
Realment (com diria el Miki), és un gran cim per fer amb esquís, i això no té preu!